korton ict oplossingen
Opzetten software groepsvervoer

Doen jouw collega’s het ook veilig?

ma 14 augustus 2017 10:35

Meldplicht datalekken: strengere wetgeving in aantocht

do 20 juli 2017 09:36

WinTOP heeft een nieuwe app

ma 17 juli 2017 11:49

Mobiliteit in de toekomst – MaaS

do 13 juli 2017 09:35

Datalekken: voorkomen is beter dan genezen

ma 10 juli 2017 13:59

Hoe werkt een managed firewall en wat houdt deze tegen?

do 6 juli 2017 11:53

Na beveiligingsupdate sommige bijlagen in Outlook geblokkeerd

do 22 juni 2017 12:33

Opzetten software groepsvervoer

ma 19 juni 2017 09:00

Opzetten software groepsvervoer

ma 19 juni 2017 09:00

Ontwikkelingen software groepsvervoerKorton is momenteel onder andere bezig met de ontwikkeling van software groepsvervoer. We geven je graag een kijkje in de keuken!

 

Omgaan met de scope software groepsvervoer

Onze software staat niet stil. Bijna dagelijks worden er zaken aangepast of uitgebreid, al dan niet in opdracht van klanten. Voor de talrijke kleine aanpassingen is vaak niet meer nodig dan een oordeel van een enkele ontwikkelaar in de vorm van een kort haalbaarheidsonderzoek en een urenschatting.

 

Echter, voor het ontwikkelen van een systeem met een scope zo groot, als dat van de regie van software groepsvervoer, is een projectmatige aanpak vereist.
Het is belangrijk dat wij, de leden van het ontwikkelteam, een helder beeld krijgen van het project. Dit kan het beste gedaan worden door er de tijd voor te nemen en gunstige omstandigheden voor onszelf te creëren. Om dat te bereiken hebben we ons erop toegelegd ons elke week een hele dag af te zonderen in een kleine vergaderzaal, waar we ons volledig hebben kunnen richten op het project, zonder de prikkels van telefoons, e-mails en collega’s.

 

Grote lijnen

Aanvankelijk hebben we ons vrijwel uitsluitend gericht op de grote lijnen. Met de verslagen van gesprekken, die onze consultants eerder hebben gevoerd met enkelen van onze klanten, hebben we de centrale probleemstelling geformuleerd en de meest genoemde eisen en wensen in kaart gebracht en daar gewichten aan toegekend. We hebben de partijen benoemd, die in het spel zijn (klanten, opdrachtgevers, vervoersregiseurs, vervoerders, etc.), welke rol elke partij vervuld en wat de partijen onderling aan elkaar leveren of communiceren.

 

De verleiding bleek dikwijls groot om zelfs in dit vroege stadium de aandacht te laten afdwalen naar technische details. We zijn immers techneuten en we willen (te) graag weten hoe dit alles mogelijk gemaakt moet gaan worden. Toch hebben we ons weten in te houden. Het zijn immers de ‘grote lijnen’, die het overzicht bieden en het makkelijkst te communiceren zijn met de rest van de organisatie en onze klanten.

 

‘Biggest bang for the buck’

Het kunnen neerzetten van een 100% autonoom systeem is een utopie. We hebben initieel gezocht naar de meest arbeidsintensieve en/of complexe taken binnen het groepsvervoer. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • het maken van goede combinaties van passagiers en plannen van efficiënte routes, volgens de kwaliteitseisen, die opdrachtgevers afdwingen;
  • het snel kunnen aanpassen van de planning als klanten zich ziekmelden of op korte termijn van adres veranderen;
  • berichtgeving richting passagiers en/of verzorgers over het verloop van de reis en eventuele bijzonderheden, zoals vertragingen.

 

Door nu onze energie te steken in het (deels) automatiseren van deze taken, kunnen we onze klanten al vroeg in de pilotfase iets van waarde bieden. Onze ervaring is dat de meeste goede ideeën worden gevormd in de praktijk. Hoe eerder er met ons systeem gewerkt gaat worden, hoe sneller we werkprocessen vinden, die kandidaat zijn voor verdere optimalisatie.

 

Lees ook: Decentralisatie en Zorgvervoer.

 

Wil je meer weten over de ontwikkelingen op het gebied van de software groepsvervoer, neem dan contact op met Korton via onderstaand formulier.

 

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Over de auteur

Richard Klos is werkzaam bij Korton Group B.V. als Ontwikkelaar met als specialisatie contractvervoer.