Inzichten

Wij brengen u graag nieuwe inzichten en prikkelen de verbetering van het mobiliteitssegment

De opkomst van het mobiliteitsbudget
Steeds meer bedrijven onderzoeken de mogelijkheid om af te stappen van de standaard leaseauto en bieden hun medewerkers in plaats daarvan een mobiliteitsbudget aan. De medewerker kiest zelf voor een leaseauto of een passend OV-abonnement, of een combinatie van die twee, afhankelijk van zijn of haar voorkeur.

Slimme mobiliteit
Slimme mobiliteit is in opkomst; er is steeds meer aandacht voor slimme mobiliteitsoplossingen. Als voorbeeld; op de website “ikbenhopper.nl” kan een overzicht worden opgevraagd met reismogelijkheden vanaf de opgegeven locatie: deelauto’s, flexwerkplekken, (OV-)fietsverhuur en –stallingen, OV-haltes en stations, P&R-locaties en oplaadpunten.

Duurzame mobiliteit wint aan populariteit
Het Nederlands wagenpark is steeds meer aan het “vergroenen”: dubbele downsizing (kleinere auto’s en kleinere motoren) en de hybride en elektrische auto’s. Maar ook de e-bike, die in toenemende mate een rol speelt in het woon-werkverkeer. Ondernemers moeten inspelen op duurzaamheid, inmiddels dus een randvoorwaarde voor succesvol en toekomstbestendig ondernemen.

De consument zoekt ‘gemak’ en ‘ontzorging’
Inspelen op deze consumententrend betekent vooral de klant kennen en doelgroepen kiezen. De consument maakt vaker keuzes op basis van prijs en gebruikskosten. Deze worden ook steeds inzichtelijker.

Van bezit naar gebruik
Mobiliteitsbehoeften verschuiven langzaam van bezit naar gebruik. De auto als statussymbool neemt af en zeker voor consumenten in stedelijke gebieden is het bezit van een auto minder aantrekkelijk, vanwege parkeerproblemen en kosten voor het parkeren.

Belangrijke veranderende uitgangspunten binnen de mobiliteit
– De auto is niet altijd meer de meest logische manier om van A naar B te komen
– Totale ontzorging op het gebied van mobiliteit vraagt om samenwerking in de keten
– Samenwerking zorgt voor nieuwe oplossingen met bestaande middelen of proposities
– De consument wordt steeds prijsbewuster: wat kost de “rit” nu echt?
– Mobiliteitsopdrachtgevers leggen meer en meer de nadruk op Groene Mobiliteit